Friday, July 5, 2013

Chicken Grill (marinated with oregano+rosemerry herbs)


assalammualaikum.. amik kau setepek gedabak besar ayam grill aku, hari ini memang terlebih la rajin sesangat hehe, aku bagi nama resepi aku kata atas ini CHICKEN GRILL haha ala-ala master chef kau
rasanya pun boleh tahan sampai menjilat lima jari buat Gyiwomi :)
rasanya ala-ala roasted chicken kat Kenny Rogers tue so lepas nie boley jimat duit banyak la jawabnya and resepi ini pun sangat la sesuai bagi mereka yang nak diet and nak healthy food gitu.

Yes, i love cooking aku tak tau la pasal apa aku sangat la suka memasak dan lagi seronok bila ada yang tukang makannya betul la orang cakap chef kalau tengok orang makan apa dia masak automaticly jadi kenyang je kan perut, act dah lama aku nak masak ala-ala western nie dan dah lama jugak la aku cari herbs yang orang putih selalu buat masak macam oregano, tymes,rosemerry semuanya sebab aku terpengaruh dengan cousin aku ini la asik cite pasal kambing yang dia marinated guna herbs ini dan hari ini dalam sejarah barulah aku berkesempatan nak mencari herbs ini sume sebabnya, sebabnya, sebabnya aku ikut mak aku membeli belah barangan dapur ( selama ini aku study mana ada masa ewaahhh) dan tanpa disangka-sangka aku terjumpa la herbs ini semua dengan harga yang agak berpatutan la sangat around RM2- RM 4.00 sumting je pun coz selalunya herbs ne dahla susah nak cari and  kena pergi hypermarket besar baru jumpe setakat Tesco kat kampung aku ini aku memang aku tak pernah jumpe or mata aku yang tak nampak :) actually aku dapatkan semuanya dekat ECONSAVE je pun hehe..

meh aku cite resepi dia kita mula-mula marinated : 

1. Chicken Breast 
2. bawang putih 2- 3 ulas tumbuk kan dia
3. sos cili maggie
4. sos lada hitam instant (botol)
5. kunyit
6. herbs (aku pakai oregano + rosemerry)
7. olive oil sikit je (minyak zaitun) supaya lebih aroma

korang marinated je sume bahan-bahan yang dekat atas tu then bubuh dalam peti sejuk dalm 2 jam supaya herbs dia meresap aku memang tak bubuh garam dah coz sos yang aku guna tue dh cukup masin dah tapi terpulang dekat korang la hehe..


untuk memudahkan aku masak aku just gunakan magic pan hoho ( pemangang ajaib) hehe senang nak pusing-pusing kan and dah tentu-tentu isi ayam masak dengan cepat and ada rasa juicy-juicy cikit sebabkan pan ne dia macam steamkan ayam confirmla masak :)

nak bagi lagi healthy aku bubuh la capcicum (tah aku pun tak tau eja) bila ayam tue dah mula juicy-juicy dia keluar maaiii bau herbs yang aku bubuh tue sangat-sangat la wangi tau di tambah dengan bau capcicum lagi rasa manis je ayam tue .. nyam-nyam... yang putih-putih kat atas tue masa aku  masak aku bubuh tauhu so ada la extra protien masa makan .. siyess sangat-sangat sedap 

selamat mencuba :)


opsss lupe la, makan dengan salad kat atas ini confirm go green :)